Здравей, аз съм Лили Георгиева, консултант по кариерно развитие, промяна и личен брандинг, и в ежемесечната ми рубрика „Пълна кариерна промяна“ ти представям дами, които са направили сериозен завой в кариерен план, и са променили професията си и компанията си, или вече работят за себе си.
Тази рубрика съществува от лятото на 2015-а, когато тепърва стартирах своята дейност. От тогава насам 40 дами разказаха за своите професионални, а често и житейски завои. За наученото по пътя. За страховете, И за мечтите! Взех решение, че е време тази рубрика да еволюира и да премине в други формати, в които също ще те запознавам с хора, които работят това, което обичат, и оставят своя принос, така, както го разбират.
Тоест, днешното интервю е последното от рубриката. А гостенката ми не е никак случайно – точно тя беше онази, която ме въведе в света на човешките ресурси, и именно този ми опит ме подготви за това, на което съм се отдала в момента. Представям ти Ива Балашева!
Как и кога се случи пълната кариерна промяна при теб ? Как стигна до идеята да започнеш собствен консултатски бизнес?
Професионалният ми път започна като експерт и по-късно като мениджър в областта на трудовото право и човешките ресурси. И двете организации, в които съм работила като вътрешен HR, са големи международни компании – ФЕСТО Производство и ЗК УНИКА, в които имах възможността да развия функцията по управление на хора от самото начало. С течение на времето разбрах, че за мен това е голямо предизвикателство и същевременно огромно удовлетворение, да съдействам на мениджърите и на други компании, които се развиват и искат да постигат бизнес целите си чрез хората от своя екип. Затова реших, че 15 години корпоративен опит следващата кариерна стъпка за мен ще бъде развитието на мой собствен бизнес в областта на управление на човешките ресурси, чрез който да мога да приложа този натрупан опит и да съм полезна в компании, които нямат все още изградена функция по управление на хора и съответно специалисти в тази област, да постигнат ефективна вътрешна структура и организация и висока ефективност чрез привличане и развитие на точните хора в екипа. Стартирах през 2015 година и за целта създадох система от стъпки, която прилагам в компаниите, с които работя, и която гарантира тези резултати. Така много мои клиенти се справят с хаоса в компанията, избавят се от това да вършат оперативни задачи, вместо да ги делегират, получават повече свободно време за себе си и придобиват знания и умения успешно да управляват голям брой хора.
Кое беше по-силно от страха, от несигурността, от неизвестността набъдещето, така че да си кажеш „Скачам!”?
Започването на собствен бизнес ми откри много нови хоризонти. Дори и управлението на малка компания като моята изисква създаването на визия и стратегия за развитие на дейността, финансово управление, маркетинг и продажби, и дава възможност за натрупване на много нови знания и умения. Всичко това заедно с усещането, че си направил нещо от нулата и си го довел до момента, в който да дава значителен резултат, носи за мен огромно удовлетворение и в същото време отговорност. Голямото предимство на собствения бизнес е възможността сам да взимаш всички решения, да знаеш, че изцяло от теб зависи с какви темпове и в каква посока ще се развиваш, и до какви резултати ще достигнеш.
Разкажи на за един-два момента по пътя, когато ти е било много трудно, и кое ти е помогнало да продължиш напред?
В началото ми беше най-трудно – знаех какво е необходимо да направя в една компания, за да помогна, но нямах идея как да намеря подходящите организации, които имат нужда от това. Това, което на мен лично ми помогна да се справя и да се чувствам щастлива от избора си да оставя „сигурността“ на голямата международна компания, високата позиция и гарантирана заплата, е вдъхновението, упоритостта и любовта към това, което правя, както и желанието да достигна до повече хора, динамиката и възможността да се докосна до много и различни сфери и бизнеси и до изключителните хора, които ги управляват.
А кое е това, с което се гордееш най-много в момента, и защо го оценяваш толкова високо?
Най-много се гордея с това, че макар и с много усилия, успявам да съчетая това да постигам целите, които си поставям в професионален план с това да бъда заедно със семейството си, да помагам на децата, да пътуваме и да прекарваме време заедно.
Как да намерим най-подходящия екип, с който да работим – сподели ни хем от опита на ейчар, хем от личния ти опит на предприемач?
Аз имам двама човека в моя екип – единият се присъедини чрез обява, а другият – чрез препоръка. Очевидно и двата начина работят, по-важното е на първо място да усетиш човека – аз много вярвам на интуицията си в това да открия тези, с които най-добре мога да работя – тук имам предвид не само хората от екипа, но и партньори, клиенти и всички, с които правя нещо заедно. На следващо място, разбира се, трябва да сме наясно какви качества и умения търсим у хората, които искаме да се присъединят към екипа, и да преценим дали конкретният човек ги притежава. Оттам нататък изграждането на отношения на доверие и взаимопомощ е най-ключово за създаването на добрия екип.
Знаеш, че аз помагам на хората да градят и развиват своя личен бранд като са автентични, познават себе си и показват каква стойност могат да носят. Как разбираш ти личния брандинг и с какво искаш да асоциират твоето име?
Разбирам личния брандинг като разпознаваемост на името – да си познат на хората с това, което правиш, с начина, по който помагаш на другите, така че ако възникне нужда, да се сетят първо за теб. Бих искала да асоциират моето име със създаването на ефективен, мотивиран и успешен екип от хора и развитието на лидери, които разбират своята основна функция да постигат бизнес целите чрез компетентното управление и вдъхновение на този екип.
Какви са настоящите ти проекти и бъдещите ти планове?
И настоящите ми проекти, и бъдещите планове са свързани с това да работя с неголям брой компании, които типично имат 20-80 човека персонал, да имам дългосрочни отношения с тях, така че да можем заедно с колегите ми да сме полезни на техните собственици, управители и на екипа и да постигаме видими резултати – да съдействаме да работят по-ефективно, по-екипно и да постигат бизнес целите, които си поставят.
Какво би казала на жените, които обмислят пълна кариерна промяна, но по някаква причина не смеят да направят първата крачка?
Бих им казала, че човек няма как да стигне на отсрещния бряг, ако не влезе във водата. 🙂 Просто всеки трябва да реши за себе си какво иска да постигне и след това да си го представи как изглежда, и да действа. Колебанията и страховете само губят енергия, няма никакъв смисъл от тях. Аз лично не смятам, че човек трябва да прави кариерни промени на всяка цена или на определено време и т.н. Просто ако чувстваш, че имаш нужда от промяна, значи е дошъл правилният момент.
Това беше всичко от нас. 🙂
Ако искаш да се свържеш с Ива: +359 887 509 543, e-mail: iva.balasheva@ivb.bg, http://ivb.bg
А ако темата за кариерната промяна ти е актуална, разгледай книгата, в която ти споделям изпитана методология за осъзната кариерна промяна плюс 30 истории на промяна на български жени.