Време е за дозата съвети за твоето кариерно развитие и личен брандинг.
Днес ще разгледам деликатната тема за това как да искаш пари за своя труд, когато предлагаш нещо, което не може да се види и пипне… особено ако все още нямаш сериозен опит в това, което правиш. Тоест, ако отскоро си консултант в каквато и да било област, работиш на свободна заетост, комуникираш директно с клиента и имаш притеснения да изкажеш ‚цената си‘, тази статия ще бъде полезна за теб.
А първата част от нея май ще е полезна и за всички останали, които се намръщват, когато стане дума да говорят за пари. 🙂
Нека преди всичко ти разкажа една история:
Преди доста време имах удоволствието да присъствам на мастър клас по говорене пред публика с Асел Сидикова, личният агент на гуруто по личностно развитие, Тони Робинс. Всички участници по ред минаха през сцената и презентираха на различни теми. Аз трябваше да вдигна 50 души на крак в ритъма на една песен – наистина незабравимо преживяване за мен – а след това да продам мое обучение по методологията, която Асел ни представи. Всичко вървеше по мед и масло… докато не се наложи да ‚се продавам‘. Изведнъж тонусът ми падна, публиката взе да се разсейва, а аз започнах да заеквам. Асел ме попита какво става, а аз й казах, че все пак съм с опит в ейчара, не съм търговец, намерих си оправдание. А тя ме погледна в очите и ми каза: „Лили, смяташ ли, че това, което предлагаш, наистина носи стойност на хората?“
Беше безмилостна. Бръкна в отворената рана. И слава богу, защото от тогава съм извървяла дълъг път, за да променя вярванията за мен и стойността, която нося, и изразяването й в пари.
Та, преди да се обърнеш навън, е важно да погледнеш навътре и да видиш какви убеждения имаш по отношение на парите, на себе си… и на собствената си стойност.
Сигурно около теб, или много близко до теб, е имало хора, които са те накарали да повярваш, че парите са мръсни, че няма как да изкарваш добри пари с честен труд, че ако обичаш нещо, трябва да го правиш за каузата, не за парите (иначе си меркантилен и недуховен).
Познати ли са ти тези убеждения, дълбоко залегнали в народопсихологията ни?
В същото време, е възможно да имаш съмнения в собствената си стойност, да не си вярваш достатъчно, или просто наистина да нямаш представа колко струва това, което предлагаш. И, разбира се, ако нямаш много опит, дори и да си убеден в познанията си, сигурно не си убеден, че можеш да постигаш резултатите, които твоят клиент търси.
Е, май вече си имаш достатъчно храна за размисъл и убеждения, които да промениш.
Но нека ти дам и няколко факта в полза на това, че е важно да изискваш възнаграждение за услугата, която предлагаш.
Не съм аз първата, която ще ти каже, че хората ще са по-ангажирани, когато заплащат за нея. Редица изследвания доказват, че това, което хората получават наготово, без усилия или финансова инвестиция, се оценява от тях доста по-ниско, отколкото продукт/ услуга, за който са заплатили.
Да не говорим, че ако си консултант или коуч и ще им даваш познание, те ще бъдат и по-ангажирани в процеса, ако са заплатили за него. Мога да го твърдя съвсем отговорно, след 6 годишен опит като преподавател по език и 7 годишен опит в консултирането.
Също така, доказано е, че много хора смятат, че има нещо ‚скрито‘, ако им работиш за без пари или че качеството, което ще получат, ще е по-ниско.
Кажи ми, че самият ти не смяташ така….
Освен това, без значение дали продаваш хляб и сирене, или познание и информация, ти си натрупал това, което знаеш, с много усилия и най-вероятно си влагал от собствените си средства. Та е съвсем нормално да поискаш заплащане за това. И никак не е срамно.
Ще ти кажа и още нещо – така или иначе, хората на първо място купуват теб – твоето отношение, твоето излъчване, специалният ти стил на работа, естествено, и резултатите, които постигаш. Кажи ми, че би отишъл при всеки лекар, адвокат или дизайнер… освен ако не си притиснат от обстоятелствата и избираш само по цена, естествено, най-ниската. И тук идва един друг въпрос – искаш ли да работиш точно с тези клиенти? (ще те оставя да си отговориш сам…)
Та, ако си поразчоплил убежденията си за себе си и за парите, нека ти дам няколко практически съвета какво можеш да направиш от тук нататък, така че хем да ти се доверят клиенти, без да имаш особена история и опит зад гърба си, хем да получиш и възнаграждение за труда си.
На първо място: Изясни много ясно какъв резултат гони клиента и как ти можеш да му помогнеш да го постигне. Знай какво търсите и… не му обещавай чудеса. В началото на кариерата ми като кариерен консултант, че и сега, не обещавам решаване с магическа пръчка на проблема на клиента. Но, много ясно и точно, му казвам как мога да помогна. И хората го оценяват, до един.
Ако си съвсем в началото, започни с най-близкото си обкръжение и консултирай тях – за без пари, но с уговорката, че ще го правите като хората. Понатрупай опит и доволни клиенти, които да са готови да те препоръчат.
Разшири малко аудиторията си, започни да работиш и с непознати (най-вероятно близки на твоите познати) и не забравяй да им кажеш, че в момента се учиш….или си само в началото. Ако са готови да ти се доверят, а ти не си сигурен в резултата, който ще постигнете, им предложи сами да решат колко да заплатят накрая, спрямо резултатите, които сте постигнали. Ще се учудиш, че това ще направи човека по-ангажиран в процеса, а теб – по-фокусиран да постигнете резултат.
Възползвай се от личните си контакти и се присъедини към онлайн или офлайн клуб или общност, от където можеш да черпиш клиенти, и оставяй процент от парите и за клуба. Нека и клиентът го знае. Така ще носиш двойно повече стойност, а името ти ще се чува от повече хора.
Или напук на всички мои съвети – започни с висока цена – но внимавай, трябва да предлагаш невероятно качество и човекът отсреща да е убеден, че иска да заплати тази цена (т.е. ключово е да си изградил личния си бранд, но за това ще говоря в отделна статия). 🙂
Това беше всичко от мен за днес. Моля да споделиш статията с важните за теб хора, на които може да бъде от полза, чрез бутоните по-долу.
И ми пиши в коментарите – какви други съвети свързани с кариерата и парите искаш да чуеш?
Пожелавам ти много доволни клиенти и достойно възнаграждение за труда ти!
И нали знаеш, където и да си, с теб съм!
консултант по кариерно развитие и личен брандинг