Здравей, аз съм Лили Георгиева, консултант по кариерна промяна и личен брандинг с над 1000 часа опит, автор на настолната книга за кариерна промяна „От любов към себе си“, създател на системата за кариерно развитие „УСТРЕМ“.
Създадох тази рубрика, за да съм полезна на всички, които споделят своето познание под една или друга форма: от служители, част от компании, които имат консултантски функции, през консултанти, част от организации, които консултират бизнеса, до консултанти на свободна практика.
Целта ми е да споделя личен опит, както и опит на мои колеги, да ти помогна да достигаш до хората, които имат нужда от твоето познание и подкрепа, и да им носиш истинска стойност.
Годината е 2010-а. Току що съм завършила обучението си за кариерен консултант и предстои да получа сертификат за Global Career Development Facilitator (GCDF). За да завърша процеса е нужно да намеря човек, който не ми е близък, и който има казус за решаване в кариерен план, да проведем няколко срещи и да постигнем резултат.
Подготвям се педантично за първата ни опознавателна сесия. Изготвям съвършен въпросник, или поне така си мисля, и уговарям ден и час за нашата среща.
Отивам по-рано и след малко идва и тя.
Започваме с общи приказки и се насочваме към същината. Преминавам през целия въпросник и доволно отмятам точка след точка. Наблюдавам колко съм уверена – чак си се учудвам.
Тя изглежда спокойна, чак равна, докато отговаря на въпросите ми. Разделяме се с формално „Ще ти изпратя имейл с обратна връзка от днес.“
Удря ме още по пътя!
Не беше важно да мина през целия въпросник, а да стигна до това, от което наистина има нужда.
Не беше важно аз да се чувствам на 100% уверена, а да й помогна да излезе по-уверена след нашия разговор.
Не аз бях важната, а тя.
***
За мен експертността е винаги в развитие – тя представлява един постоянен процес, а не състояние.
И се развива през целия ни живот. Експертността изгражда и чрез формално и неформално обучение и образование, и чрез нашия житейски и професионален опит, като съотношението между едното и другото може да бъде много различно за всеки. Да не говорим, че може да се случи обучението и опита да се случат по различно време, и това е съвсем нормално.
Освен това, експертността има два аспекта, а именно:
- познания и умения в сферата ни на дейност;
- познания и умения за работа с хора.
Истински добрият консултант развива и надгражда и двете, за да бъде все по-добър в това, което прави.
Фокусът на тази статия са 7 убеждения, и едновременно стъпки, които от моя опит, оформят една силна и работеща дефиниция на експертността. Работиш ли върху тях, въпрос на време е другите да те дават за пример като експерт в твоята област, без значение дали си част от организация или работиш за себе си.
- Ти си там за твоя клиент.
Знам, че звучи банално. И че е ясно. Само че дали наистина го постигаш и как да разбереш дали е така?
Така е, когато цялата ти същност е погълната от това да наблюдаваш как той говори, и с думите, и с тялото си, така че да разбереш коя е неговата истинска ‚болка‘.
Така е, когато му помагаш да поема отговорност за себе си, да взема решения за себе си, да прави промени. А не, когато му казваш какво да направи, защото знаеш по-добре.
Така е, когато твоята единствена грижа е той да постигне своята промяна, по своя начин, спрямо собствените си цели и критерии. А не спрямо сроковете, които ти си си поставил.
Това е отношение, над което се работи с години. И, вярвай ми, клиентът го усеща, и оценява.
- Създаваш максимално реалистични очаквания.
Професионалистът не е онзи, който може всичко, а който дава много ясна заявка за това, което може да се очаква от работата с него. Което включва и да сподели какво НЕ може да се случи. Противно на очакванията, този тип откритост вместо да отблъсне клиента, създава доверие. Разбира се, това е и момента в който да се разделиш с определен клиент, ако се окаже, че наистина не можеш да му носиш стойност.
Запомни едно: по-добре да надхвърлиш очакванията и заявката на клиента, отколкото да го разочароваш. Това важи не само за началото на твоя професионален опит, а и по-натам.
Към настоящия момент имам над 1000 часа опит в консултиране по кариерни теми и това, което правя, е при оформяне на заявката на нов клиент, да му споделя какво може да очаква като степен на постигане, предвид предишния ми опит. Понякога прогнозата е далеч от 100%, защото има да се свърши много друга работа предварително. И той го приема.
- Не приемаш заявката на клиента за чиста монета.
Като казах заявка, всеки консултант има за цел да изясни какво точно иска да постигне клиента от работата с него, или да има ясна заявка за съвместната работа. Много често клиентът изглежда особено убеден, че еди кое си е нещото, което иска да постигне. И дори може да се аргументира. Твоето ниво на експертност ще си проличи още на този етап, а именно – в това да можеш да зададеш правилните въпроси и да изследваш човека в дълбочина, за да провериш дали именно постигането на тази заявка ще реши неговия проблем.
Често моите клиенти търсят по-голям смисъл и удовлетворение от своята работа. Някои от тях идват с конкретни заявки кое според тях може да им ги даде и търсят моята подкрепа, за да успеят да ги реализират. Както една дама, която беше убедена, че по-високото възнаграждение ще я накара да е по-мотивирана в работата си, а друга – че смяната на работодателя ще я отърве от повтарящия се сценарий на усещане за непълноценност. Оказа се, че при първата истинското усещане за смисъл и онова, което наистина ще я мотивира, е да може да взема свободно решения в работата си и да постига промени в хората, докато при втората – че трябва да работи над собствената си самооценка, а не да сменя работодател след работодател, и да търси причината з своето вътрешно състояние извън нея.
- Имаш система на работа, която усъвършенстваш с времето.
Експертността означава буквално да знаеш какво правиш. Да можеш да разпишеш стратегия за твоята работа – да разбиеш стъпките, през които преминаваш с всеки клиент, на едно процесно ниво. Да знаеш кои са крайъгълните камъни в твоята система, през които трябва да мине всеки клиент, и кои са гъвкавите елементи на системата, които могат да се разместват, изпускат и подменят, така че системата да работи именно за този клиент, и да е гъвкава. Когато създавах системата за кариерна промяна УСТРЕМ, тя съдържаше в себе си много по-малко от това, което е в момента. Но все пак я имах, като една рамка на работа, която не просто да представя на клиента, така че да поиска да работи с мен, а която да ме води така, че да постигам резултати. Системата е твоята карта, по която вървиш към целта, която сте формулирали заедно с клиента.
Лошата новина е, че в началото тази система няма да е най-доброто, на което ще си способен след време, а добрата – че с месеците и годините работа тя ще еволюира, ще се развива и ще носи все повече стойност на хората.
- Развиваш собствената си личност постоянно.
Топ компетенцията на всеки консултант трябва да бъде умението да се свързва с хората и да достига до тяхната истинска нужда, след което да ги подкрепя в това да намерят различни варианти за нейното задоволяване (казано на един много прост език). Интересно е, че силното свързване с другите и това да им бъдеш наистина от полза може да се случи само… когато имаш връзка със себе си. Уменията да слушаш активно, да показваш емпатия, да говориш на езика на другия се развиват не като просто ходиш на формални обучения по развиване на меки умения, а като работиш над това да развиваш същото в себе си – от теб, към теб.
Няма по-голямо удоволствие в това да работиш с човек, който е на много високо ниво на себепознание, осъзнатост, връзка със себе си. Усеща се и е много по-привлекателно от всички титли, статуси и постижения, които може да прочетеш или чуеш за него.
- Не спираш да надграждаш професионалните си знания и умения.
Разбира се, професионалната експертиза включва и отлично познание и боравене с материята в твоята сфера на дейност. Което означава постоянно да се информираш, да четеш, да обменяш опит с колеги, да учиш от ментори, да ходиш на професионални обучения, и най-вече – да прилагаш всичко научено към своята дейност, като актуализираш своята система на работа.
Няма да забравя как по време на обучението ми за кариерен консултант през 2010-а паралелно ходих на кариерни консултации при по-опитен колега, за да видя как всъщност работи. През годините съм влагала и продължавам да влагам 1/3 от приходите си, за да продължавам да уча и да се развивам.
Още един начин, чрез който развивам своята експертиза, е като си поставям цели, които ме карат да излизам от зоната си на комфорт. Това ме кара да придобивам умения и да действам по начини, които не са били обичайни за мен до сега. Например, написването и самоиздаването на настолната книга за кариерна промяна „От любов към себе си“ ми даде възможност да се науча да създавам и представям по един разбираме начин концепции, да пиша концентрирано и да спазвам срокове, да презентирам себе си и творбата си през медии и заинтересовани страни.
- Мериш работата си по резултатите в клиента, това е най-важното.
Професионализма и експертността са само красиви думи, сертификати в рамка на стената или емоционални отзиви от клиенти, с които си допадаш, когато няма резултати. Истинският професионализъм означава хладнокръвно да теглиш чертата и да видиш доколко си успял да напипаш истинската заявка на клиента и до каква степен той е успял да я постигне, по време и след вашата работа. Съвсем възможно е твоята собствена летва да е нереално висока, и да оценяваш своята работа спрямо нея, а не спрямо клиента.
Но нали фокусът ти трябваше да бъде върху него и неговите нужди? Нали трябваше да си създал реалистични очаквания? Не казвам да смъкнеш летвата под нивото, в което няма да се уважаваш. Може би тогава не работиш с правилните клиенти (но това е тема на друга статия). Казвам да мериш какво реално е постигнато, каква промяна е постигнал клиента и как се чувства от това. Има много различни начини, като въпросници за обратна връзка, проследяване по време и след работата с него, анализ на цифрови данни и т.н. Знам, че ще избереш най-добрите за твоя случай.
Аз използвам комбинация от няколко и проследявам прогреса при моите клиенти. Резултатите на част от тях споделям и в рубриката в блога ми „Моята гордост“, където те лично споделят своите истории на кариерна промяна или развитие.
Бонус въпрос:
Как да започна, когато в самото начало не мога да се нарека експерт на 100%?
Не се наричай. И въобще – никой от нас не е експерт, а може да бъде обявен за такъв само от своите клиенти, евентуално колеги. Затова бъди ‚консултант‘ и работи за това хората да започнат да цитират името ти като синоним на експертност и професионализъм в твоята сфера.
Разковничето в самото начало е да имаш някакъв опит/ образование или и двете в сферата на дейност, да имаш първоначална опростена система на работа, която ще валидираш с опита си, да създаваш реалистични очаквания у клиента ( и сам към себе си), да имаш фокус към него и неговите нужди. За начало това е предостатъчно. Всичко друго се гради с работа, работа, работа и учене, учене, учене. 🙂
А ако твоят вътрешен съдник ти нашепва, или вика в ухото: „Не си достатъчно добра, не можеш да започнеш!“… кажи му „Ще стана. Само трябва да започна.“
***
Аз съм Лили Георгиева, и съм до теб, в твоето изследване на това, в което си добра, и начините да го предадеш на света. Това са и темите, върху които ще работим в двудневния уъркшоп „ПРОБИВ“ на 13 и 14 април. Ето накратко какво да очакваш като резултат от него:
- Осъзнатост кое е онова, което ще ти донесе истинско удовлетворение и смисъл в професионален план ( не, това не е само конкретната дейност, с която ще се занимаваш);
- Опознаване на твоите суперсили, силни страни, преносими умения;
- Яснота за твоята роля и принос;
- Познание как да генерираш и валидираш идеи за бъдещо развитие/ промяна в твоята кариера/ дейност/ професия;
- И също – критерии, по които да преценяваш дали дадена кариерна възможност е за теб или не;
- Умения да се представяш въздействащо отвъд титлата или професията, с които се занимаваш в момента;
- Състояние на вътрешна увереност и въодушевление да направиш стъпките към промяна;
- План за действие как да действаш след уъркшопа.
До ПРОБИВ!