Личен брандинг

Как да развивам личния си бранд вътре в организацията, където съм?

Знаеш, че темата за личния бранд е моята тема.
Знаеш, че често я представям във връзка с достигане до потенциални работодатели или клиенти.
Но, да развиваш личния си бранд е еднакво важно не само, когато търсиш кариерна промяна, а и ако се чувстваш съвсем на място там, където си.
Преди да ти споделя 5 стъпки за развитие на личния бранд, които да следваш, ако твоят случай е вторият, нека си припомним какво имам предвид под ‚личен бранд‘.

От една страна, това е посланието, което изпращаш на хората срещу теб, за това кой си, в какво вярваш, какво можеш, каква стойност носиш, а от друга, начинът, по който хората те възприемат, асоциацията, която имат за теб, като лични качества и професионална експертиза.

Ако си наемен служител в компания, на което и ниво да се намираш – стажант, специалист, мениджър, мениджър на мениджъри – ти ежедневно си взаимодействаш с различни хора, които искат нещо от теб, т.е. са ти един вид клиенти: колеги от твоя или други отдели, преки и непреки мениджъри над теб, клиенти, с които работиш, подизпълнители, доставчици и т.н.
Всички те вече имат някакво мнение за това какъв човек си и какво можеш.
И от теб зависи да разбереш какво е това мнение, за да си свериш часовника, и да прецениш в каква посока искаш да го доразвиеш или промениш.

Защо ли? Ами, защото резултатите, които постигаш, зависят от взаимодействието ти с тези хора, и могат да станат по-добри, ако… самите те те възприемат по-различно.
Защото можеш student-849821_1280да обмисляш развитие настрани или нагоре, в структурата, в която се намираш, и то ще се случи много по-бързо, успешно и удовлетворяващо, ако личният ти бранд работи за теб.
Защото ако държиш да си възприеман като авторитет, който е уважаван и предпочитан, да изпълняваш ежедневните си задължения просто не е достатъчно.
Нека ти кажа какво имам предвид, в 5 прости стъпки, които да следваш:
1) Разбери къде се намираш в момента
Факт е, че всеки от нас има личен бранд, защото хората вече ни асоциират с определени качества и професионална експертиза, но не всеки от нас развива личния си бранд с конкретни фокус и цел. Сигурно можеш да се сетиш поне за един колега, споменаването на чието име води до кисели физиономии и подмятания от сорта на: „Оффф, да, пак ще го чакаме докато го измъдри.“ или пък за друг, чието име събужда в нас усмивки и желание да го чуем, защото с него е много яко да се работи.
Та, ти къде си, знаеш ли с какво асоциират твоето име, като начин на мислене, отношение към хората, начин на комуникация, бързина и качество на работата, лични качества и интереси, професионална експертиза… Могат ли да разчитат на теб, при какви условия, по какъв начин точно? Връщат ли това, което си им изпратил, чакат ли дълго преди да стане идеално, обърнат ли си към техните нужди или държиш да изпълниш твоите си изисквания, които често са с мнооого висока летва?
2) Постави си цел и виж къде искаш да стигнеш
Въпросите по-горе са много, но ако успееш да разбереш техните отговори, не само по твое мнение, но и по мнението на важните хора, с които взаимодействаш ежедневно в работна среда, ще можеш да прецениш кое е както трябва да бъде и кое е добре да промениш.
Внимавай, защото целта не е да станеш това, което другите търсят, а да видиш кое от това, което вече ти е присъщо, или можеш до някаква степен, да промениш или подобриш, като запазиш своята автентичност.
Ако отсрещната страна търси нещо тотално различно от това, което ти си, помисли си за промяна на средата, а не за тотална вътрешна ‚подмяна‘.
thinking3) Познавай себе си
Преди няколко години срещнах един учител, който ми даде урока, от който имах най-голяма нужда тогава. Научих се все по-малко да подменям себе си, макар че продължавах да се адаптирам към хората, организациите и ситуациите, в които попадах.
Беше се наложило да говоря пред аудитория от по-опитни и възрастни колеги от мен, с по-широки правомощия и… аз, пред всички тях, да се опитвам да ги убедя в нещо, което не бях сигурна, че са готови да чуят.
Много се чудих какъв подход да използвам, какво да им кажа, как да се представя, така че да ме чуят.
И тогава учителят ми ми каза: „Представи си, че си убедена в това, че нещата ще се получат. На 100%. Няма начин да се провалиш. Как би застанала пред тях? Какво би им казала? Как би говорила? Кое би им въздействало, ако знаеше, че няма начин да не се получи?“.
Бях уверена, аргументирана и спокойна, поне от вън, макар и отвътре сърцето ми да туптеше в бърз ритъм. Говорих с увереността, че аз знам и че това има смисъл. Отговарях на въпросите им по моя си начин, непринудено и без излишни формалности, а когато не знаех, им казвах, че тепърва ще разбера… и какво биха направили те, като изхождат от техния опит.
Резултат имаше, не само защото бях аргументирана и подготвена, а и защото вярвах в себе си и бях себе си. Скептиците оставих на онези, които бяха на моя страна. Те ги убедиха…
4) Познавай аудиторията си
Каквото и да си говорим, целта на това да показваш какъв човек си и какво можеш като професионална експертиза не е, за да се изтъкнеш и да говорят за теб. Целта е да носиш стойност, да бъдеш полезен, да постигаш резултати, и от заедно или в полза на тези, със или за които работиш.
Бъди наясно с твоите колеги, шефове или клиенти – с техните убеждения, ценности, нужди, проблеми и решения, които търсят, и им помагай да ги намирате заедно или им предлагай решения, като се обърнеш към тях, а не към себе си.
Отърси се от перфекционизма или поне го сведи до здравословен минимум и действай, като си задаваш въпроса: „Кое е достатъчно добро за хората срещу мен? Каква нужда имат те и кое им помага да решат проблема си?“
И действай, без да изневеряваш на себе си, но с фокус навън, като чуваш и виждаш какво търсят, за какво мечтаят, на къде гледат хората, на които носиш стойност.
circle5) Носи стойност, всеки ден
Бъденето е важно, но също толкова важно е и правенето.
Друг мой учител в различна ситуация, ми беше казал нещо простичко, но много ценно: „Помагай на хората да решават проблемите си и те ще ти помагат ти да решаваш твоите.“ Разбира се, не според поговорката „Пито – платено.“, а по-скоро спрямо максимата: “ Печеля – печелиш“.
Ако всеки ден ти си отворен към хората около теб, били те колеги, клиенти или бъдещи такива, те ще бъдат все по-отворени към теб, и работата ще върви по-леко, и проектите ще се случват по-успешно, и развитието ти по вертикала или хоризонтала ще е по-ефективно и удовлетворяващо.
Ако все пак, въпреки това, че действаш по стъпките, които ти описах, нещата не се получават, няма призванието, което търсиш, или сякаш не носиш полза… и няма резултати, внимание – може да не си в правилната среда, или да не носиш стойност по начина, по който тя има нужда. И може да се налжи да смениш организацията…

Как да развивам личния си бранд вътре в организацията, където съм?Това беше всичко от мен по темата – ако в момента за теб е актуално да изпъкнеш сред работодатели или клиенти, виж какво те очаква в уъркшопа по развитие на личен бранд на 20.06 във Варна.