Време е за поредната доза съвети за твоето кариерно развитие или личен брандинг.
Днес ще ти споделя петте причини, във връзка с личния бранд, които може би те спират да развиеш твоя и да достигнеш до клиентите, работодателите или последователите, с които искаш да работиш. Доводи, които съм чувала от мои клиенти и които са така формулирани, че да водят до погрешни изводи.
Първата формулировка гласи следното:
- Когато развия бранда си, ще стана известен.
Прожектори, интервюта и червени килими. Това ли си представяш, когато чуеш, че някой има разпознаваем личен бранд? Може и да е вярно, за звездите в шоубизнеса, но когато става дума само за бизнес, известността е малко по-различна.
Целта на личния бранд е да бъдеш разпознаван като определен експерт и човек с определени лични качества от конкретна аудитория, на която можеш да бъдеш от полза – работодатели, клиенти, колеги или съмишленици.
Много често аудиторията е доста тясна и това, че те знаят кой си и какво можеш, не означава автоматично, че това важи и за всички останали.
Кажи ми, можеш ли да избориш най-добрите сватбени фотограф в твоя град, или пък специалисти по уши-нос-гърло? Ако знаеш, най-вероятно ти се е налагало да се възползваш от подобна услуга или пък сте колеги и няма как да не се познавате.
Не се страхувай от това, че всеки ще те сочи по улицата, защото и да искаш, ще е много трудно и времеемко да го постигнеш. Ефектът обаче, може да бъде, че ще ти се обаждат работодатели и клиенти, които искат да работят точно с теб. А кой би се отказал от това?
- Да имам бранд означава да споделям публично лични неща.
Някои може и да го правят, но в никакъв случай не е задължително. От теб зависи в какъв мащаб ще развиеш своя личен бранд и до колко ще разкриеш кой си, отвъд професионалните въпроси. Каквото и да решиш, не забравяй, че най-важното е да бъдеш автентичен.
Сигурно си забелязал, че да споделяш личната си история е много силен инструмент в привличането на последователи и сближаването с хора като цяло. Но, ти решаваш какво да разкажеш и какво да запазиш за себе си. Въпрос на избор е дали ще даваш примери от своя живот или ще избереш нещо различно.
Аз, например, показвам семейството си в своите лични профили и давам примери от личния си живот, когато работя с клиенти. Но това е така, защото се чувствам комфортно и естествено да го правя, а не защото някой е казал, че така трябва.
Преди няколко дни бях на презентация на човек, лидер в своя бранш, който ни държа с отворени уста през цялото време… макар и да говореше за финанси и осигуряване. Нито една от историите му не беше лична, но пък използваше много удачни метафори, пословици и поговорки, и цитати от книги.
- Имам ли бранд, това значи да управлявам голям брой профили в социалните мрежи.
Пак ще ти повторя нещо, което съм казвала много пъти. Всеки има бранд, но не всеки го развива с определени фокус и цел. Името на всеки човек буди асоциации в другите, били те негови колеги, приятели или роднини.
Така че, дали имаш сайт или не, ти вече имаш бранд. Но решиш ли да го развиеш така, че да се позиционираш като определен вид експерт, пред определена аудитория, е важно да намериш кои са най-подходящите канали, по които да достигаш до тези хора.
И, определено, да имаш 10 профила и да не ги поддържаш, или да постваш едно и също нещо във всички тях, е по-лошо, отколкото да имаш един-два.
А понякога може да се окаже, че каналът, който подхожда най-много на твоята дейност и твоята личност е… живият живот.
Ти избираш къде и кога да бъдеш и резултати ще има, стига да поддържаш постоянство и ясен фокус.
Познавам един лекар, който буквално не присъства в онлайн пространството, но часовете при него са заети месеци напред. Защото той е много добър в това, което прави, пише научни трудове и участва в конференции, а доволните пациенти водят други след себе си.
- Ако имам бранд, ще ми се обаждат всякакви работодатели/ клиенти/ хора.
Амиии… както вече разбра, ти вече имаш личен бранд.
И може би ти се обаждат някакви работодатели или клиенти. А може би не.
Когато нямаш ясно послание и фокус, всъщност не изпращаш конкретно съобщение на никого.
И обратното, когато се позиционираш като експерт в определена област, с няколко качества, с които да бъдеш асоцииран, ще ти се обаждат само определени хора или работодатели.
Тези, които те разпознават като човека, който може да им помогне да решат свой конкретен проблем. Тези, които имат подобни ценности и начин на мислене на теб.
Тези, които вероятно би искал да ти се обадят. Всички останали ще отпаднат по съвсем естествен начин. Все пак, ти не си хапка за всяка уста, нали?
- Когато имам личен бранд, ще ми е по-трудно да сменя сферата на дейност/ бранша.
Нека перефразирам това убеждение, което е само частично вярно.
Успешната промяна зависи от много различни фактори и може да се случи както по-леко, така и по-трудно. По-сложното в случая ще бъде да обясниш на настоящите си последователи, клиенти и колеги защо правиш промяната и как ще се отрази на тях. Ако вече не можеш да им бъдеш от полза – кой ще те замести. А ако продължиш със същата дейност, но на ново място – какъв е механизма, по който да се свързват с теб.
Да не говорим, че когато веднъж си спечелил доверието на хората и те искат да работите заедно, ще бъдат готови да те последват, където и да отидеш, или да опитат нещо ново, което да им предложиш, защото ще повярват, че го изпипваш толкова добре, колкото и всичко останало, което познават до сега.
Това беше всичко от мен за днес.
Ако тази статия ти е била от полза, моля сподели я с важните за теб хора чрез бутоните по-долу.
И ми пиши в коментарите – имаш ли други ограничения, които те спират да развиеш личния си бранд?
Пожелавам ти кураж и вдъхновение
и нали знаеш, където и да си, с теб съм!