В ежемесечната ми рубрика „Пълна кариерна промяна“ ти представям дами, които са направили сериозен завой в кариерен план, и са сменили професията си, или са започнали да работят за себе си. Или пък са започнали да правят това, което правят, по различен начин…
През юли 2017-а имам удоволствието да те запозная с Петя Йовчева, собственик на бутиковата агенция за подбор SkillForce, която е изключителен професионалист, любим събеседник по всякакви теми и и един от хората, които ме подкрепиха в това да започна да работя за себе си. Благодарна съм за това, че Петя продължава да ме подкрепя и с окуражаващи думи, и като ме запознава със стойностни хора, и като се среща с мои клиенти, търещи кариерна промяна, и им помага да намерят най-добрата компания, с която да са си взаимно полезни.
Виж какъв път е изминала тя, за да бъде там, където се намира в момента – знам, че ще има какво да си вземеш!
Как и кога се случи пълната кариерна промяна при теб ? С какво се занимаваш в момента и как стигна до него?
Случи се преди 7 години. Тогава създадох собствен бизнес за подбор на експертни и мениджърски позиции. Голямата част от тази услуга е с консултантски характер, когато установяваме, заедно с клиента, точния профил на позицията и изискванията към кандидатите.
Преди това работих няколко години във финансовата корпорация ING, в която задачата ми беше да развия бизнеса и да разширя търговската структура на компанията в България. Предизвикателството там беше подборът на високи мениджърски позиции. А още по-преди това, започнах работа в Орбител – една от първите Интернет, по-късно телеком компании в България, динамично развиваща се, с невероятен екип, мениджъри, които вдъхновяват, и подкрепящи колеги. Компанията беше технологичен лидер в България и от гаражна компания, успя да порасне, да се развие и да бъде атрактивна за гигант като Дойче Телеком, който закупи компанията, а по-късно я продаде на Мтел. В Орбител бях 11 години, през които научих много и може да се каже, че там съм се формирала професионално. Вярвам, че именно там и развих предприемаческия си дух. Всички работихме със страст, давахме 100% от себе си, бяхме клиентски ориентирани, работихме като за себе си. По-късно, когато собственият ми бизнес стана факт, този начин на работа и подход към клиентите, донесе успеха за бизнеса.
В Орбител управлявах търговски отдел, изграждах нови екипи, преминах през различни позиции. 2-3 години работих като търговец, но по-голямата част от опита ми в Орбител, 8 години, бях в мениджърска роля, правих подбор и развивах хора за моите екипи в търговска дирекция.
Така стигнах до бизнеса с подбор на персонал. Определено ключов момент беше излизането ми от Орбител и от operations, ролята ми в ING в проекта по подбор на висок профил мениджъри, както и завършването на EMBA програма към Американски Университет. Интензивен период от година и половина, изключително практическо ориентирано обучение, запознаване с колеги от различни сектори, запознаване с техните бизнеси, работа по реални проекти за различни браншове – производство, системни интегратори, промишленост, BPO, финанси.
Придобих самочувствие, че знанията и опитът, които имам, и които бях натрупала до онзи момент, са стабилна основ,а и мога да съм полезна на бизнесите да растат.
Кое беше по-силно от страха, от несигурността, от неизвестността на бъдещето, така че да си кажеш „Скачам!”?
Когато дойде точният момент за скока, когато усетиш подкрепата на хората до теб, и опитът, който си натрупал, скокът се превръща в удоволствие. Та си мисля, че не беше чак толкова трудно за мен да скоча. След като завърших програмата към Американския Университет, погледнах с други очи на бизнеса. Бях работила за start-up, за бързоразвиваща се компания, която премина през две продажби, имах възможността да видя и как се случват нещата в една мултинационална корпорация. Бях надникнала в различни сектори. Освен това, през годините работа, изградих солидна мрежа от контакти, на експерти в различни области и сектори. Търговският опит, уменията в различни сфери на бизнеса, управленския опит – всичко това ми помага да разбера добре нуждите на компаниите от различни специалисти и да съм полезна като ги свържа с хората, от които имат нужда.
Въпросът, който ми задават е как и защо точно с подбор. Мисля, че бизнесът сам ме намери. Имаше момент, в който ми се обаждаха мениджъри в компании, които имаха нужда от нови ключови хора за екипите си, както и познати, търсещи нова работа. А аз изпитвах голямо удоволствие да разпозная и да направя „the perfect match”. След като се повтаряше този сценарий, в даден момент осъзнаваш, че може би това е твоята мисия. В началото имаше и подкрепата на приятел, който също е силен нетуъркър, със солиден управленски опит. Първите проекти на компанията ги работихме заедно и това партньорство също изигра важна роля в „скока в непознатия и несигурен свят на предприемачеството“.
Кое е най-ценно за теб в това да работиш за себе си? А кое е най-трудно?
Може би най-ценното е, че с времето се случва да мога да подбирам компаниите, с които си партнираме – те са такива, с които споделяме еднакви ценности и виждания за управлението на хора и бизнес. Удовлетворението, че си полезен един бизнес да се развива и добавяйки таланти към екипа, да виждаш как успяват да се утвърдят на български и чужди пазари. Особено удовлетворяващо е тези компании да са български, с иновативни продукти и услуги, които отлично се конкурират и извън България.
Кое е ценното в работата за себе си? Ценно е да имаш гъвкаво работно време, да можеш да отидеш на родителска среща в средата на деня, да отидеш на спорт в непопулярен час. Да можеш сам да организираш работата и времето си. Ценно е да можеш да взимаш сам решения, което същевременно е и трудната част.
Най-трудното е „да изключвам“, да си почивам активно. Случва ми се най-добре, когато излизам извън страната. Колкото по-далече, толкова е по-добра е почивката. За съжаление, дългите почивки не са много възможни, когато работиш за себе си.
Разкажи на за един момент от пътя ти, когато си била изправена пред предизвикателство, и кое ти е помогнало да продължиш напред?
Всички моменти са предизвикателство. Във всеки момент изникват въпроси и проблеми, които трябва да се решат бързо и рядко имаш време да ги обмислиш спокойно, да се консултираш подробно с приятели и професионалисти. Да, не всички предизвикателства са еднакво решаващи за бизнеса, но принципът е един и същ – трябва бързо да анализираш евентуалните последици от две или повече възможни решения и да вземеш това, което би било най-добро за клиентите, бизнеса и за душевния ти мир. И да, неизбежно се получават и грешки. И тук е отговорът на втората част от въпроса – кое ми помага да продължа напред. Помагат ми способността ми да приемам грешките си, волята да положа усилия да преодолея последиците от тях и ентусиазма да продължа въпреки тях.
Кое е това, с което се гордееш най-много в момента, и защо го оценяваш толкова високо?
Гордея се с успехите, които жънат нашите партньори, с които работим. Затова, че благодарение на подбрания екип, в който процес ние сме участвали активно, компаниите са успешни на пазара.
Гордея се с кандидатите, на които сме намерили мечтаната работа и когато ги чуем по-късно, след първите месеци на еуфория от промяната, да споделят, че се чувстват добре на новото място, че не са направили компромис с важните за тях неща, когато са приели офертата за работа, че се чувстват част от компанията и виждат себе си дългосрочно там.
Гордея се с консултантите ни, които се отнасят отговорно към проектите и клиентите и работят със страст и желание.
Гордея се със стартиращите бизнеси, с които е удоволствие да работим и да им помогнем да привлекат качествени служители, за да се наложат на пазара. Имаме не един пример за подбор в компании, които ни се доверяват в подбора на първите хора в екипа. Много от тях вече са пораснали, наброяват над 50 човека и са пазарни лидери. Осъзнавам колко е отговорна задачата и я приемаме с хъс.
С изградените дългосрочни партньорства и затова, че много компании, които имат нужда от кадри, се обръщат към нас. Работим и с големи български и чужди компании и се гордеем с всеки проект, за който са ни се доверили.
А кой ти е помагал по пътя и въобще, възможно ли е човек да направи такава промяна сам?
Не знам дали щях да скоча ако не беше подкрепата – от мои приятели, бивши колеги, които ме подкрепиха, повярваха ми и ме насърчиха да продължа. На всички тях благодаря! В началото е много важно кой ще ти се довери и ще ти подаде ръка, ще ти възложи първите проекти.
Последни, но не по значение са близките и семейството, които ме изтърпяха в първите години, в които работата беше 24/7.
Знаеш, че аз помагам на хората да градят и развиват своя личен бранд като са автентични, познават себе си и показват каква стойност могат да носят. Как разбираш ти личния брандинг и с какво искаш да асоциират твоето име?
Във въпроса ти се съдържа отговорът. Личният бранд е самият човек, това което е, пречупено единствено през гледната точка на бизнеса. Идентифицирам личния бранд със себе си в работата.
Бих искала да асоциират името ми с:
- Партньор, който разбира нуждите на хората и бизнеса.
- Партньор, на когото могат да се доверят изцяло и който ще даде 100%,за да завърши всеки проект по най-добрия начин.
- Партньор, с когото могат да обсъждат бъдещето.
Какво би казала на жените, които обмислят пълна кариерна промяна, но по някаква причина не смеят да направят първата крачка?
За контакти с Петя: https://skillforce.bg/