Здравей, аз съм Лили Георгиева, консултант по кариерна промяна и личен брандинг съм от 2015 г. насам, и давам на клиентите си знания, умения и инструменти за разбиране и зачитане на себе си, за да могат да правят автентични професионални избори, които съответстват на тяхната същност и начин на живот.
Имам 7 г. опит в управлението на хора в международни компании, лидери в своя бранш, сертифициран кариерен консултант съм от 2010 г. насам, както и NLP Мастър практик от 2017 г. , търсен лектор и обучител. Автор съм на две книги – „От любов към себе си“, за осъзната кариерна промяна, която бе преиздадена в обновен вариант през пролетта на 2021-а и „Започни начисто“, за нова парадигма за работата и нас в работата, която излезе през лятото на 2021-а.
Преди да започнем по същество, представи си следния сценарий:
Ура! Моментът настъпи – онзи момент, в който казваш ‚сбогом‘ на миналото и започваш наново, работа, бизнес или проект, които са ти на сърце, в среда, за която мечтаеш, и където ще можеш да разгърнеш потенциала си.
Имам много такива примери около мен, но докато стигнем до там има път… за който не се говори особено. А именно, моментът, в който вече си решил, че искаш да си тръгнеш от дадена организация и да промениш дейността, позицията, че дори професията си, но все още нямаш яснота накъде, или не разполагаш с ресурсите да направиш промяната. Сякаш стоиш в разкрач между два бряга и нямаш силата или умението да преминеш на отсрещния.
Това е много обичайна и нормална ситуация и може да продължи от месец-два до половин, че и цяла година. Говоря не за токсична среда, в която си подложен на унижения или експлоатация, от която е важно да избягаш скорострелно без да се обръщаш, и да си намериш временна алтернатива, докато не си готов за по-голяма промяна. А за среда, която като цяло е добра, в която вече ти имат доверие, но където ролята ти (вече) не е онази, в която да разгърнеш силните си страни, и да оставяш приноса си по твоя начин.
Та, налага се ( и избираш!) да останеш там, докато си изясниш накъде да поемеш, докато опознаеш себе си, докато доизплатиш някой кредит, докато завършиш определено обучение, докато почувстваш готовност за промяна… причините могат да бъдат десетки. Всеки втори клиент с който работя за неговата осъзната кариерна промяна, е именно в такава ситуация. И фокусът му е върху това как не може да търпи да остане там, как му е безсмислено или нервно, как иска да си тръгне… само че това няма как да се случи точно сега.
Да седиш във фрустрация не е вариант, нито пък да си тръгнеш и да попаднеш от трън, та на глог. Това, което е най-мъдро да направиш, е да видиш смисъла докато си там, особено, ако ще е за по-дълго време от месец-два. Да подобриш, каквото е възможно, за себе си (а с това и компанията ще спечели). Да използваш това място, в което все пак имаш сравнителна предвидимост и защитена среда, да развиеш личностни и професионални качества, които ще са ти необходими занапред.
И понеже не обичам да говоря на теория, нека ти дам пет идеи за това как да подобриш ситуацията, с реални примери на клиенти, с които съм работила. Всички те поради една или друга причина все още са на старото си работно място и позиция, но се чувстват в пъти по-добре… което им дава една здрава основа, като вътрешно състояние и външни постижения, за промяната, която планират.
1) Подобри настоящите си условия на работа
Знам, че по тази точка ще имаш най-много съпротиви. Защото ако условията можеха да се променят, да се беше случило, нали? Почти. Всъщност ти също имаш пръст в това дали ще получиш обучението, което отдавна искаш, повишението на заплатата, което заслужаваш или гъвкавото работно време, което ще ти реши много лични проблеми.
„Поискай, за да ти бъде дадено.“
Не се шегувам като казвам, че в 2/3 от случаите хората изобщо не споделят какво искат, защото предварително са решили, че няма кой да ги чуе, или че желанието им ще бъде отхвърлено. Или пък се решават да си кажат, но по един неубедителен и неподходящ начин. Или не говорят с онзи, който наистина може да вземе решение.. и изстрелват патрона нахалост.
Ето как да го направиш, за да имаш максимални шансове за успех:
– Подготви аргументация, говори с факти, а не емоции
Подготви се добре като разгледаш работата си поне година назад. Виж какви постижения имаш, кога си получавала положителна обратна връзка, ако трябва събери такава от колеги или прегледай документи, в които си получавала оценка на своето изпълнение, извади онова, което ти дава основание да предявиш своите искания. Остави емоцията и изрази от рода на „От две години не съм получавала повишение.“ или „Иван Петров работи от вкъщи в петък, а на мен не сте ми го предложили още.“ Усмивка на лицето и ведър, но твърд тон, винаги ще допълнят картината, и ще наклонят везните поне в посока да бъдеш изслушана с уважение.
– Намери най-подходящия човек, с когото да говориш
Логиката показва да споделиш своите виждания с онзи, който е директно над теб в йерархията, нали? Само че какво ако вече си го правила, а резултат няма? Не се отказвай, а ескалирай до по-високо ниво като аргументираш защо се обръщаш към именно този човек. Или, ако в компанията ти има ейчар отдел, който е там, за да чува хората, говори с някой на по-високо ниво в него, и отправи своите искания. Не се отказвай и ако трябва мини през няколко нива, докато не бъдеш чута. Очаквай частичен резултат, който обаче… може да се развие с времето. Опитът ми показва, че често се случва точно така.
Пример с мой клиент: (инициалите са променени)
Х. О. е на висока експертна позиция в международна компания в сферата на здраве и уелнес и съчетава дейности по вътрешни комуникации, стратегическо планиране и… графичен дизайн (да, мултипотенциал е 🙂 ). От много години е там и е силно ценена, но има желание да стартира други свои проекти, както и да разчупи работното време от 9 до 18ч. Подготвя се няколко месеца преди да говори с шефа си, мениджър на високо ниво в компанията, а когато провежда разговора… резултатът е, че й позволяват да работи от вкъщи и да присъства само на много важни срещи в офиса. От нея очакват резултат в срок, а не присъствие определен брой часове. Тя определено не очаква чак такава развръзка, при условие, че в компанията няма друг такъв случай. Предварително беше напълно убедена, че вероятно ще получи по-гъвкаво работно време и работа от вкъщи, но само в определени дни.
2) Зачитай и развивай силните си страни
Няма да преувелича ако споделя, че почти всеки клиент, с когото работя (без значение нивото на кариерното му развитие – от стажант до мениджър на високо ниво), има склонност да се фокусира върху своите слаби страни, и да пренебрегва силните си. Да не говорим, че когато става дума за дами, сякаш сме били възпитавани по калъп да се сравняваме с другите и да забелязваме кое е онова, в което те са силни, а ние – не.
Нали знаеш приказката за рибата, която гледала птиците и искала да лети, а не оценявала, че има хриле и може да плува като стрела?
„Спри да искаш крилете на птицата и оцени това, че си риба.“
Така или иначе всеки има силни страни и вродени умения, както и области за развитие, или по-слабо развити, не толкова присъщи му умения. Чудесно би било професията и позицията на човек да изискват използването и развиването именно на онези качества, компетенции и умения, които му се отдават с лекота и са вродени. Но сякаш не винаги е така, а и често сме обучавани да действаме по определен начин, което може и да е далеч от това, което сме. Аз вярвам, че всяка позиция и професия може да бъде изпълнявана по различен начин и ще се получава най-добре, когато човек набляга на онова, което му е сила, а другото, което е слабост, делегира на други или намира начини да свърши по свой начин. Освен това, доказано е, че има смисъл да обръщаме внимание и да работим за развиване на слабите си страни само ако ни пречат да разгърнем силните си.
Пример с мой клиент (инициалите са променени):
И. Л., дама близо до 30-те, взе решение да остане на настоящата си позиция в банковата сфера, защото планира бременност и отпуск по майчинство в близката година, и има нужда от сигурността, която настоящата компания й предоставя.
В началото на нашата работа тя постоянно се сравняваше с мениджъра над нея и я описваше като ролеви модел, чието поведение и ниво на компетентност иска да придобие, когато натрупа повече опит. Подценяваше се и се считаше за некомпетентна и дори недостойна. Докато не й зададох въпроса: „А кое е онова, което е сила в теб, което тя не притежава?“ Както и: „Ако тя беше на твое място, а ти беше неин мениджър, какво би ценила в теб като неин ръководител?“
Отговорът не беше никак труден „Моята сила е да се свързвам в хората, да разбирам в дълбочина за проблема, да ги успокоявам и да търся адекватно решение.“
След този разговор нататък тя ми сподели, че като че ли всичко в отдела й е същото, но едновременно и съвсем различно. Сравняването с другите и игнорирането на силните й страни е в миналото, а в настоящето постига резултати с по-голяма лекота, защото използва онова, което й е присъщо, и не губи време и енергия да се тревожи постоянно за онова, което не й е сила. Относно областите за развитие – има много ясна идея кое има смисъл да развива, както и план как да го осъществи.
3) Разгърни своите роля и принос
Отвъд всяка професия, титла или позиция стои нещо, което наричам роля, и което се проявява чрез приноса, който оставяме на другите. Например аз винаги съм имала ролята да ‚осветявам‘ онова, което е присъщо на даден човек, да му помогна да го види и зачете го види, да го провокирам да излезе от моделите си на мислене. В момента развивам тази роля като оставям приноса си в областта на кариерното развитие, защото това е тема, в която имам опит, и за която ме е грижа. А ти, коя е твоята роля, която се проявява отвъд титли и длъжности, както в професионалния, така и в личния ти живот? Ако успееш да си я формулираш ще ти е много по-лесно и смислено да изпълняваш каквито и да било задължения, дори и да не ги чувстваш като най-интересни на света. Особено леко ще ти е, когато знаеш, че си на тази позиция още известно време и се фокусираш върху това да я изпълняваш през призмата на твоята роля.
Пример с мой клиент (инициалите са променени)
Л.О. има дълъг опит в огромна корпорация и звено, свързано с управлението на процесите в организацията. Работата й изисква много технически познания, както и съвместно решаване на проблемни казуси с колеги в отдела. В началото на работата ни фокусът й беше върху това как тя няма всички технически познания и постоянно се налага да се обръща към двама колеги, които са гурута в тази област. Искаше да запише повече и повече обучения… докато не промени отношението си. В момента надграждането на техническите компетенции не е фикс идея и самоцел, а естествен процес, който така или иначе се случва с практиката и мини обучения през годината. Това, което е по-важно, е че Л. вече изпълнява длъжността си спрямо ролята, която й е присъща и изразява силните й страни, а именно – открива слабите места и грешките в процесите и проектите и с малко ресурси постига големи резултати. От известно време отделът й не предава проект, без тя да го е прегледала за проблемни моменти, а чисто техническата част в по-голямата й степен е поета от колегите й.
4) Подобри взаимоотношенията с хората около теб
В едно вече 80 годишно изследване на Харвард, което проследява поколения хора и измерва нивото им на щастие по много критерии, резултатът показва, че най-щастливи са онези, които имат здрави и добри взаимоотношения с хората около тях – от най-близките, до колегите, с които всеки ден делят един офис.
Тоест, добре е да обърнеш внимание и на взаимоотношенията си в работен план. Винаги има поне един колега, черна овца, с който трудно мелиш брашно, а има и казуси, в които комуникацията с прекия ти мениджър не е никак лека. Колкото и странно да звучи, има огромна разлика дали правиш опити да подобриш взаимоотношенията от гледната точка на някой, който няма планове да напуска компанията, и се опитва да промени този отсреща, или от позицията на някой, който планира след време да си тръгне, и иска да разбере и приеме човека отсреща, доколкото е възможно, за да тече работата по-леко. Разбира се, колегата или мениджърът ти на този етап не знаят каква идея имаш в главата си, но твоето отношение, решимост и готовност за намиране на средния път (печеля – печелиш) ще се усеща, и ще доведе поне до частични резултати, дори и при най-костеливия орех. И не, това не е хипотеза, която изказвам, а е наблюдение от работата ми над 10 години с голям брой хора.
Пример с мой клиент (инициалите са променени)
Ж.В. работи в маркетинговия отдел на компания в областта на информационните технологии. Нещата с прекия ръководител не са никак розови и това е една, но не единствената, причина, поради която тя търси промяна. Стигнали сме до извода, че ще търси реализация в друга сфера, но докато дооформи идеята си и представянето си в новата област, ще мине още известно време. Подходът й тук е първо да работи по предните точки (фокус върху силните страни и роля), както и самата тя да стане по-кооперативна и позитивно настроена преди срещите й с прекия ръководител. Резултатът е, че заявява себе си доста по-уверено, а той е по-склонен да я изслушва и да се съобразява и с нейното мнение. Опитът е ценен и въпреки, че Ж. е твърдо решена да направи промяна, тя вече знае какво да подобри в себе си ,за да има по-добри взаимоотношения с всеки бъдещ ръководител, където ида се намира.
5) Използвай настоящото място за ‚тестова площадка‘ за развитие
Искаш да развиеш определени личностни качества и професионални умения, които ще ти трябват, за да отидеш едно ниво нагоре (или настрани) в своето кариерно развитие? Направи го още тук и сега! Ако на настоящата позиция вече си изградила взаимоотношения на доверие, тук е най-доброто място, в което да развиеш онези качества и умения, които смяташ, че ще ти трябват за в бъдеще. Ако усещаш, че ти е слаба страна да се отстояваш, и ти е важно да подсилиш това качество, използвай ежедневните ситуации на това работно място, за да го развиеш в себе си. А ако пък искаш да повишиш нивото си на владеене на определен език, виж как да го използваш в ежедневните си задачи. Ясно е, че скоро (или не съвсем) тези задачи ще са заменени от други. Възможно е и настоящите задачи да не са ти особено смислени. Но, намериш ли две-три качества или умения, които искаш да развиеш в себе си, автоматично ще разнообразиш деня си, и той ще стане една идея по-смислен.
Пример с мой клиент (инициалите са променени)
О.П. работи в компания, която се занимава със създаване на визуално съдържание. Интересите й обаче са съвсем в друга област, а силните и страни трудно могат да бъдат разгърнати тук. Планът за промяна е в развитие и става ясно, че тя трябва да отработи повече личностни, отколкото професионални качества, за да е развие в новата посока. Използва комуникацията с колеги и клиенти, за да развива онова, което й пречи да отприщи потенциала си и споделя, че се чувства много по-добре.
***
Е, как ти звучат тези предложения? Ако ти се струват невероятни за реализиране там, където си, е възможно да си по-скоро в токсична среда, и да е нужно да потърсиш алтернатива по-скоро. Но е възможно и да не вярваш, че ти ще имаш ‚късмета‘ на петте души по-горе. Ще ти кажа, че освен тях има още десетки, с които работя и са опитали поне две-три от идеите, защото не са разчитали на късмет, а на действие… и резултатите са същите. Приеми съветите за чиста момента и се пробвай в две или три точки, а защо не и всичките – гарантирам, че ще има резултат!
Ползите от всичко това ще са и за теб, и за компанията, в която работиш и да, възможно е, когато имаш готовност да си тръгнеш, да не искат да те пуснат, и да те попитат учудено: „Ама как така?“ Помни, че ти не носиш отговорност за реакцията на другите и че не е нужно положението да е „нож о гърлото“, за да поискаш промяна. Действай осъзнато, опитай поне три от стъпките и едновременно с това се подготвяй за промяната, като си набавяш вътрешните и външни ресурси, нужни за нея (за които ще ти разкажа в отделна статия) и всичко ще бъде наред.
Кураж и нали знаеш, където и да си, с теб съм!