Би трябвало да ги познаваш. Не само от рубриката ми Пълна кариерна промяна, а и от делата им, от отзвука на това, което правят, от споделянията на хората, които ги познават.
И петте правят това, което им е на сърце и то се излъчва от тях. И го правят много добре.
Ако моята дефиниция на личния бранд е “ свързване с определена аудитория, с конкретна цел, послание чрез това, което сме, и това, което говорим и правим, „, а резултатът в тази аудитория е асоциация за човека „като притежаващ конкретни лични качества и професионална експертиза“, в следствие на което – избиране на този човек пред всички останали, които знаят, могат, или предлагат на пръв поглед същото – то тези дами имат много работещ личен бранд.
Личен бранд, та дрънка. 🙂
А, както съм споделяла многократно, личният бранд не е някакъв имидж или PR, нито пък реклама или самопредлагане. Личният бранд е да бъдеш свързан със себе си, да познаваш кое ти е сила, както и да бъдеш свързан с другите, като им носиш стойност – точно тази стойност, от която имат нужда.
В тази статия няма да се разпростирам в теория, а ще ти разкажа съвсем практически за всеки един от петте основополагащи принципа на личния бранд… през историите на тези дами. Петте принципа са като пръстите на една ръка, и са неразривно свързани, като всеки един подсилва другите четири.
Чети и не забравяй да приложиш наученото и за себе си.
Защото всеки има личен бранд и може да бъде предпочитан, и то от точните хора, като в никакъв случай не е задължително да иска да бъде прекалено разпознаваем. Достатъчно е брандът да ‘говори’ на потенциалния работодател или клиент, а не на целия свят.
- АВТЕНТИЧНОСТ
Ако има едно качество, състояние или поведение, което да отличава хората, и точно заради това да бъдат харесвани и предпочитани, или заклеймявани и отхвърляни, то това е автентичността. Защото когато си себе си, няма как да се харесаш на всички. Но пък ще се свържеш точно с тези, които търсят някой като теб. И взаимоотношенията ви/ бизнеса ви/ работата ви има голям шанс да пребъдат.
А автентичността си я показваме по много начини – като заявяваме кои са нашите ценности и вярвания, като сме откровени и открити, като показваме отношение и грижа, като правим нещата по нашия начин… разбира се, задължително зачитайки мнението и нуждите на другите, освен нашите.
Автентичността е и в това да не показваш само лъскавата страна на нещата, да показваш уязвимост… както и да разкажеш личната си история – как си стигнал до този, който си тук и сега. И да се свържеш с хората – да им позволиш да те усетят, да се припознаят повече или по-малко в твоята история.
Боряна Герасимова, един от съоснователите на компанията за генетични изследвания NutriGen и неин изпълнителен директор, ми гостува през декември 2015-а в рубриката „Пълна кариерна промяна“. Тогава компанията ѝ беше съвсем в началото, и, както можеш да се досетиш, не се радваше на кой знае каква популярност или доверие. В началото никой не знаеше защо Боряна е създала компанията, нито с каква цел.
Въпреки, че не ѝ беше леко да говори за това отново и отново, защото го преживяваше за пореден път, година след като стартира компанията си, Боряна реши да сподели коя е истинската причина в това да създаде NutriGen.
Ето и историята ѝ много накратко, както я е разказала в интервюто с мен:
“ Когато човек започне усилено и целенасочено да променя живота си, промяната сама по себе си става начин на живот – подлежи на планиране и търсене, става необходима. Кариерната промяна при мен беше естествено следствие от сериозната промяна на начина ми на живот и мислене години преди това, съчетана с откриването на смислена за мен кауза, на която да си струва да посветя времето си.
А причината за промяната в начина ми на живот беше диагнозата ‘рак’ в средата на двадесетте ми години.. Това беше огромният шок, който ме подтикна да преосмисля в каква личност се бях превърнала, как исках да премине живота ми, как живеех изобщо. Лечението ми беше наистина тежко, травмиращо и продължи около година. Когато накрая ми казаха, че съм напълно здрава, не можех да възприема какъв късмет бях изкарала, беше толкова силна изненада, че даже не можех да се зарадвам. Сега, близо 6 г. по-късно, продължавам да гледам на това като на втори живот, но все още силно ме вълнуват и въпросите как се стигна до разболяването ми на толкова ранна възраст, и кои са нещата, които мога да направя, за да се предпазя от връщането на болестта.
Идеята за NutriGen дойде като естествено следствие от всичко, което бях научила през тези години за превенцията, нейната важност и огромната нужда от взимането на навременни, информирани решения за това как да планираме здравето си. Да функционираме по начин, който не предполага развитието на заболявания. Това беше новият ми фокус, там намирах смисъл да продължавам да се развивам и да споделям. Този нов смисъл в живота ми, който дойде напълно естествено беше основната причина, която ме подтикна да променя и кариерата си от софтуерен инженер в предприемач. Желанието, до колкото ми е по силите, да помогна на хората около мен да си спестят това, през което аз трябваше да мина.“
Към днешна дата Боряна е участвала в десетки интервюта, представяния и събития, и не пропуска да разкаже историята си. И това се оценява, във вид на доверие, свързване с хората и вяра, че тя го прави и заради тях, а не само заради себе си. Разбира се, има и резултат в успеха на компанията, и слава Богу – Боряна има планове за развитие и разширяване, но ще ги сподели с вас, когато му дойде времето.
А ти, как стигна до тук и сега, коя е твоята история и как можеш да се свържеш с хората чрез нея?
2. УНИКАЛНОСТ
Вторият принцип на личния бранд е да познаваш своята уникалност. Може и да звучи като клише, но всеки от нас е уникален сам по себе си, в комбинацията от личностни качества, знания умения и професионални компетенции, начин на общуване и свързване с хората, които притежава.
Може някой друг да има същото образование или подобен опит на твоя, но той ще го приложи на яве по един начин, а ти – по друг. Може ти да предлагаш продукт или услуга, които много други хора предлагат, но това, което отличава твоето предложение може да бъде някакъв елемент, който е различен, не само в неговата функционалност или приложимост, а по-скоро в това защо и за кого си го направил, как достигаш до хората с него, и как им помагаш да имат един по-добър живот . Може да имаш работа, която не е никак уникална като съдържание, но начинът, по който правиш нещата, да се отличава от другите, които се опитват да се напъхат в някакъв калъп.
Лидия Кулекова е актриса, а все по-често и певица, и то в оперния жанр, която ми гостува в „Пълна кариерна промяна“ през юли 2016-а. В едно много емоционално интервю тя разказа за пътя си до актьорството, за трудностите и за успехите.
Лидия е уникална, защото освен, че е успяла да се вслуша във вътрешния си глас и да направи крачката към актьорството, след като вече е опитала в няколко други поприща, тя играе по неин собствен начин. И пее, пее като истинска оперна дива, без да е учила това в консерваторията. И има визия как да помага и чрез личен пример. Ето какво сподели тя в разговора си с мен:
„Бих искала, когато ме видят или чуят за мен, хората да получават прилив на сила. Бих искала да си казват: „Щом тя е успяла да се справи, значи мога и аз.“ И това да им е отправна точка. Да, това бих искала да съм Отправна точка. ? Ако видя млад човек, който да речем иска да стане актьор, но има сериозни говорни дефекти, да му кажа „Работи върху тях, намери логопед, действай, няма нищо непреодолимо, само следвай целта си, не се оставяй да те разколебаят!“. Аз като дете не можех да казвам половината съгласни! В личен и професионален план съм отдадена, изпипвам детайлите, обичам да давам още и още, да правя нещата красиви.“.
А ти – кое е уникалното в теб, като знания и умения, като начин на мислене и ценности, или пък в продукта или услугата, които предлагаш? Знаеш ли кое е ценно в теб, именно, защото излиза извън кутията? Знаеш ли това, ще намериш кой да го оцени, казвам го от опит. 🙂
3. ФОКУС
Третият принцип на личния бранд е да имаш фокус. Фокус по отношение на това да познаваш своята автентичност и уникалност, но и фокус в това, което правиш, и аудиторията, на която носиш стойност. Наясно си, че ако шиеш рокли, те няма как да покрият всички поводи, в които обличаме рокля, нито пък съвсем всички форми и размери, нито пък всички ценови предпочитания на клиента. А ако си адвокат, няма как да си еднакво добър и в търговското, и в гражданското, и в наказателното право, а е по-добре да се специализираш в едно или няколко, които се взаимодопълват. Ако си маркетинг експерт в рекламна агенция вероятно можеш да работиш по различни проекти, но си по-добър, и ти допадат повече, определени теми, формати и кампании, които създаваш.
Особено в началото на твоята нова кариера или бизнес, е изключително важно да имаш фокус, за да бъдеш разпознаван от твоята аудитория, следователно – и търсен. А с времето може да разшириш своята експертиза и да предложиш нещо ново на хората, които ти вярват – твоите клиенти, последователи, колеги или дори работодател.
Към днешна дата Олга Дукат, която ми гостува през януари 2016-а, е дипломирана акушерка, и продължава да работи за това да подпомага хората в България да стават все по-отворени към активното и естествено раждане – както като политики на болниците, така и като убеждения на жените, на които им предстои раждане. От активист за естественото раждане, през дула, до дипломирана акушерка, Олга винаги е имала един фокус и е носила стойност на една и съща аудитория. Нейният фокус идва от убеждението й и вярата й в естественото раждане и мисията й да помогне на повече жени да го изживеят. (Аз съм една от тях. 🙂 )
Ето какво споделя тя и в интервюто с мен:
„Що се отнася до мен, бих искала от тук нататък хората да ме възприемат като акушерка. От години работя за популяризирането на естественото раждане – първо като майка, а след това като дула. Присъствието на дула може да направи разлика, да накара жената да се чувства по-комфортно. Но се убедих, че можем да разчитаме на реални промени в майчиното здравеопазване, само ако има медицински специалисти, които да погледнат на процеса на бременността и раждането по друг начин. Несъмнено най-добрата грижа за здравите бременни е акушерската – статистиките на страните, в които е въведен този модел, категорично доказват това.“
Нейният ясен фокус й помага да намира подкрепа, да постига реални промени и да бъде чута, а това важи за всеки, без значение дали е в корпоративна среда, дали работи за себе си или търси съмишленици за каузата си.
А ти – кой е твоят фокус и доколко ясен е той на хората, на които искаш да носиш стойност – били те работодатели, клиенти или последователи?
4. ПОСТОЯНСТВО
Четвъртият принцип на личния бранд е да бъдеш постоянен. Постоянен в твоето себепознание и себеразвитие, в надграждането на силните си страни, знания и умения, но и в показването на това кой си и как можеш да бъдеш полезен, както в онлайн пространстовото, така и когато общуваш с хората на живо. Разбира се, не на последно място – постоянстовото означава и да бъдеш устойчив в това, което правиш, да не се отказваш при първата трудност и да продължаваш напред.
Когато кажа ‘постоянство’ в ума ми изникват няколко образа, единият от тях особено ярък. Сигурно си спомняш Светлана Близнакова от рок група SEVI, която ти представих през март 2017-а в рубриката ми „Пълна кариерна промяна“.
Тя винаги е знаела какво иска – да пее. И го може, ех как го може! На няколко пъти в живота й се е налагало да прави промени и да устоява… на шамарите, които е получавала от Съдбата… или конкретни хора. Променила е музикалния жанр, в който пее – от опера към… рок. Защото това й е било в душата. Променила е и вярванията си, за да стигне до това да създаде собствена рок банда. Променила е много, но е била постоянна в едно: да се бори за това, в което вярва.
Всички, които я познават, знаят, че тя не се отказва. И това, заедно с таланта й, привлича хората към нея и това, което прави. Ето кратък откъс от интервюто ми с нея:
„Исках да пътувам, да опитам да изградя кариера на солов изпълнител и в новата ми посока вече нямаше място за университета. Още една голяма промяна и риск бяха на път – прекъснах образованието си доброволно на третата година, макар да имах отличен успех. Исках да живея мечтата си и да правя това, което ме прави щастлива.
И тъй като, когато човек върви по пътя на сърцето си, всичко се нарежда, срещнах и човек, който да върви с мен. Рали Велинов беше чудесното допълнение към моето решение. Можеше да свири на китара и допълваше моите идеи. Заедно с него решихме да се гмурнем в необятния сват на шоубизнеса, осъзнавайки че такива като нас има милиони, но с твърдата вяра, че имаме какво да дадем на света.
Последваха няколко пътувания до Италия и срещи с някои от най-големите продуценти там, които успяхме да уредим с писане на хиляди писма по интернет, и хлопане от врата на врата. Резултат обаче нямаше и това беше първия сериозен шамар от музикалния бизнес към нас. Въпреки всичко научихме много ценен урок , макар и през болезнения опит. Разбрах, че това не е моя начин, и че никой няма да направи нещо за мен, само защото имам талант и хубави песни.“
А ти, кое е това, в което вярваш, и това, което искаш да реализираш в живота си, и в което можеш да постигнеш устойчивост и постоянство? И доколко постоянен си в това да го показваш на хората?
5. СТОЙНОСТ
Последният, но не по важност, принцип на личния бранд е да носиш стойност на другите. Можеш да си автентичен, уникален фокусиран и постоянен, но не носиш ли стойност, не градиш личен бранд, а някакъв публичен имидж… който рано или късно ще дотегне на хората, защото… нямат особена полза от това.
Стойността е в това да помагаш на хората да намират решенията, които търсят, били те работодатели, клиенти или последователи. Да носиш стойност значи да даваш, преди да поискаш да ти бъде дадено. Но не го бъркай с алтруизма – носиш ли стойност, хората ще ти се отплатят, с подкрепа, препоръка или адекватно заплащане за твоя труд или услуга.
Руми Илиева е един от първите в България онлайн фитнес инструктори и ми гостува в „Пълна кариерна промяна“ през октомври 2015-а. Поканих я, защото самата аз тренирах с нейните програми и виждах резултата. Но не просто това – бях запленена от нейната мекота и женственост, съчетано с професионализма й в тренировките, които подготвя.
Когато влязох в сайта й открих много статии, 90 дневна програма, в 3 нива, напълно безплатна, и какво ли още не.
Черпех от тези ресурси и след половин година реших, че искам да надградя. И се записах за платен хранителен режим, както и няколко платени онлайн програми за трениране. След което й изпратих поне още 10 души – защото бях ужасно доволна, и освен това я харесвах, и исках да продължава това, което прави – т.е. да има достатъчно клиенти и да не се налага да се връща към работата в офис, от която си беше тръгнала.
Ето какво разказва Руми за стойността, която е давала, и как й се е отплатила:
„Не знам какво да дефинирам като успех. Може би изненадата беше, когато пуснах първите си платени програми. Никой не вярваше, че в България някой ще плати за това. Аз вярвах, но не знаех какво да очаквам. Още първия месец изкарах повече от добрата си заплата в корпорацията. Но години преди това поддържах сайта безплатно и вече имах постоянна аудитория, която се увеличаваше всеки месец.“
А ти – как носиш стойност и на кого? Как разбират хората, че могат да ти се доверят?
Надявам се този кратък преглед да ти е бил полезен!
Пожелавам ти кураж и успех, по твоя си начин, в граденето на твоя личен бранд!
консултант по професионално развитие, промяна и личен брандинг